Mai mult ca oricând parcă, în ultimii ani, pregătirile pentru Crăciun încep cam cu o lună înainte. Nici nu intrăm oficial în iarnă, că marile magazine sunt deja împodobite. În aceste condiții, singurul lucru care ne rămâne de făcut este să păstrăm magia și misterul aduse de Moș Crăciun copiilor. Pentru că, altfel, nu
s-ar transforma decât într-un schimb de cadouri care poate fi făcut în orice moment al anului.
Cum putem păstra tradițiile și magia de Sărbători? De ce e important să creadă copiii în Moș Crăciun? Ce învață ei din această sărbătoare? Am aflat câteva răspunsuri la aceste întrebări de la psihoterapeutul Olivia Mocanu.
Moș Crăciun începe să apară prin oraș cu vreo două săptămâni înainte de 25 decembrie, pe la serbările de la grădinițe, pe la evenimente specifice sau pe la emisiuni de la televizor. Cum le spunem copiilor despre invazia de Moș Crăciuni?
Putem să le spunem că sunt ajutoarele Moșului, răspunsul clasic, sau că Moșul are calitatea de a putea să apară în două sau mai multe locuri în același timp. La vârsta la care cred în Moșul, imaginația este așa de impregnată de magic, că pot crede orice. Însă și mai bine ar fi să-i întrebăm pe ei ce părere au. Astfel, le stimulăm progesul imaginativ și vom primi cele mai interesante răspunsuri. Putem chiar să introducem întrebări care să le stimuleze spiritul critic sau pe cel de observație: Cum se face că are dimensiuni sau costume diferite? Veți observa că apar combinații de personaje pozitive din desene animare care concurează la întreținerea magiei. În felul acesta observăm și când începe să nu mai creadă…
Sunt oameni care nu mai au răbdare să păstreze tradițiile și le dau copiilor de înțeles că Moșu’ nu există și ei iau cadourile. De ce e important să creadă copiii în Moș Crăciun?
Magia permite tot felul de soluții și scenarii inedite, stimulează imaginația, dar și alte procese cognitive. Procesul de așteptare educă răbdarea și creează speranța și baza optimismului de mai târziu. Nu vrem copii cinici, așa cum nu vrem adulți sceptici mai târziu.
Ce învață copiii din această sărbătoare?
Învață că un comportament adecvat este răsplătit, că el contează și e iubit, învață tradiții culturale care îi dau senzația de apartenență, cunoaște importanța uniunilor familiale ca modalitate de bucurie, împărtășire și susținere. Și multe lucruri practice, dacă sunt implicați în pregătiri.
Care e vârsta aproximativă până la care copiii cred în Moș Crăciun și nu pun întrebări suplimentare de genul: cum ajunge la atâția copii în aceeași noapte?
Întrebări suplimentare pot să apară de pe la 4 – 5 ani, dar nu e necesară deconspirarea. În funcție de cât au nevoie, copiii mențin magia care îi ajută să facă față vieții. Nu înseamnă că trebuie mințiți când pun întrebări directe. Uneori nici evitarea răspunsului nu mai funcționează și începe să devină evident că așteaptă o confirmare pentru ceva ce au descoperit prin observații directe.
Cum le spunem copiilor că de fapt nu există Moșul? E mai bine să le spună părinții sau să afle de la școală sau de la joacă?
Copiii se consultă și se susțin în descoperirile lor, dar și în nevoia de magic. Află de la școală sau din grupul de prieteni, iar dacă au nevoie de mai multe informații, întreabă. Dar putem observa și că nu vor să să știe tot.
Părinți obosiți, epuizați de o grămadă de treburi. Cum să facă să aibă energie și pentru a se implica foarte mult în povestea cu Moș Crăciun?
Cum au părinții energie pentru a îndeplini celelalte sarcini! Acestea sunt misterul și magia iubirii! Părinții știu că își hrănesc sufletește copiii când transmit energia unei sărbători, prin culori, sunete și ieșire din rutină. Și mai știu că bucuria copiilor implică automat bucuria sau compensarea copilului lor interior, stimulat de amintiri, imagini și mirosuri.
Cum poate fi implicată toată familia, de la cel mai mic la cel mai mare în atmosfera de Crăciun?
E o sărbătoare de familie, iar aceasta nu ar trebui să fie doar un mod de exprimare. Pentru a evita stresul, dar și pentru a împărtăși și educa ideea de familie, toți ar trebui să primească ceva de făcut. Funcționalitatea unei familii se vede și atunci când toți știu care e rolul lor în pregătiri: cine face / aduce bradul, cine amenajează casa, cine coace cozonacii sau cine aduce un anumit fel de mâncare. Iar copiii trebuie să primească și ei un rol, astfel încât să învețe să participe și să se bucure de apartenență și sens.
Concret, în ce activități ar putea fi implicați copiii?
Putem face jocuri creativ-educative alături de copiii noștri. E important să le propunem să realizeze, împreună cu noi, ornamente de brad sau pentru masă. Pot fi rugați să utlizieze materiale refolosibile sau care să protejeze mediul. Putem realiza împreună forme diverse de prăjituri. Pot fi implicați în ornarea mâncărurilor, în alegerea colindelor sau a jocurilor de societate. E un moment bun să învețe să doneze sau să facă muncă voluntară. Și e important să nu uităm câ cei mici învață cel mai bine urmând modelul și implicarea părinților!
Olivia Mocanu este psihoterapeut formator în cadrul Societății de Psihoterapie Experiențială, supervizor. A absolvit Facultatea de Psihologie și Științele Educației la Universitatea București în 1997, formarea ca psihoterapeut SPER în 2000 și Masterul de Psihoterapie și Psihodiagnostic în 2002 la Universitatea București. Are 17 ani de experiență psihoterapeutică experiențială în practica individuală și de grup. Este specializată în psihoterapie individuală cu adulți, cupluri, familie, în consilierea copiilor și a a dolescenților, grupuri de dezvoltare personală sau formative, adicții și dependențe, art terapie și psihogenealogie.
Date de contact: oliviamocanu@gmail.com, Facebok, 0722.855.232
Pe mine mă puteți găsi și pe pagina de Facebook Coiotul relaxat